door MessageLab, partner | 8 juni 2017, 12:16 in Merk & Strategie
Ambassadeurs Training Coca Cola

De merkambassadeurs van Coca-Cola

Message Lab, partner | 8 juni 2017, 12:16

Hoge bomen vangen veel wind. Onze opdrachtgevers, veelal gerenommeerde merken, weten daar alles van. Waar het publieke debat tien, vijftien jaar geleden vooral werd aangejaagd en ondersteund door traditionele media, is door de komst van social media iedereen – in meer of mindere mate – ‘influential.’ Nieuws verspreidt zich razendsnel en fact checking schiet er geregeld bij in. De verspreiding van nepnieuws is aan de orde van de dag. Transparantie is het enige antwoord dat organisaties kunnen geven.

Feiten of fabels?
Om extern te winnen, moet je intern beginnen; een wijsheid in ons vak die zou oud is als de weg naar Rome. Maar daarom niet minder waar. Daar weten ze bij Coca-Cola alles van. Want als grootse frisdrankproducent ter wereld heeft – én neemt – zij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Transparantie zit inmiddels in haar DNA. Maar ondanks dat heeft ook Coca-Cola geregeld te maken met mispercepties over haar merk en/of producten. Light dranken zouden de kans op dementie verhogen, suiker is verslavend en zoetstoffen vergroten het hongergevoel..., allemaal fabels die zomaar als feiten kunnen worden weergegeven. Dat heeft niet alleen zijn weerslag extern, maar zeker ook intern.

Trots
Want of je nu als accountmanager bij een horecaklant zit, je als marketeer een extern bureau brieft of je als promomedewerker frisdrankproducten uitdeelt: je wordt op bepaalde momenten geconfronteerd met deze mispercepties. Dan moet je niet alleen de juiste antwoorden hebben, maar ook je eigen verhaal kunnen vertellen. Want, laten we wel wezen, bij Coca-Cola gebeurt er zó veel op het gebied van duurzaamheid en gezondheid; daar mogen medewerkers met recht trots op zijn!

Iedereen ambassadeur
Sinds een aantal jaar heeft Coca-Cola daarom een internationaal Ambassador Programma. Het programma is erop gericht om medewerkers mee te nemen in actuele issues en alle ontwikkelingen bij Coca-Cola op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, caloriereductie en het stimuleren van sport en bewegen. De laatste Ambassador Training van mei 2017 stond in het teken van ‘trots.’ Want er is nou eenmaal ontzettend veel om trots op te zijn wanneer je voor Coca-Cola werkt!

Therese Noorlander, director public affairs & communications , vertelt: “We zijn een groot bedrijf, met een rijke historie en een grote ambitie. En of je nou bij een klant bent, een consument te woord staat of op een feestje bij je vrienden bent, wij willen dat onze mensen met trots en authenticiteit hun verhaal kunnen doen. Feiten, beleving van het bedrijf en haar merken en voorbeelden spelen hierin een belangrijke rol. Ons Ambassador Programma helpt om deze bouwstenen naar boven te halen. MessageLab is daarin voor ons een vertrouwde partner.”

Samenwerking
En dat is precies wat we bij willen bewerkstelligen voor onze opdrachtgevers. We nemen gezamenlijk de medewerkers mee in het verhaal van hun organisatie. En we voorzien ze van de juiste vaardigheden om naar buiten toe met één mond te spreken over actuele issues en de visie van hun bedrijf. Met een persoonlijke touch, want iedere medewerker heeft zijn eigen voorbeelden, verhalen en ervaringen om de gezamenlijke visie te onderbouwen en uit te dragen. Zo dragen zij als merkambassadeur, als nieuwe woordvoerders,  bij aan een sterke reputatie van hun merk.

Marieke Visser
Trainer MessageLab

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Lady Goldapple

(18 juni 2017, 10:20)
Mocht er nog behoefte zijn aan een Ambassador. Ik hou mij aan- bevolen. Charissa, http://www.ladygoldapple.com

Dit is een bijdrage van

MessageLab

Partner

Meer van deze partner