door Dentsu Aegis Network, partner | 9 juni 2017, 8:54 in Merk & Strategie
Media Feiten Data

Feiten zijn dood, leve de feiten

Dentsu Aegis Network, partner | 9 juni 2017, 8:54

Na 21 jaar bloed, zweet en tranen, één versleten desktop, drie versleten laptops, tweeënveertig redactievergaderingen, meer dan honderdzesenveertig redactiemedewerkers, drieënzestig correctieronden, eenenzeventig rode potloden, een hondstrouwe ijverige eindredacteur en tweeëntwintig Mediafeitenboekjes, moet ik constateren dat feiten dood zijn.

Terugkijkend in de tijd is de eerste aankondiging van het naderende einde van mijn oh zo geliefde feiten de Teeven-deal met crimineel Cees H. begin dit jaar, waar de leugen, gebracht als feit, regeerde. En dat in ons puriteinse landje in het jaar 2017 en met ministers en minister-presidenten als betrokkenen. De alarmbellen hadden af moeten gaan.

Iets minder verbazend, maar daardoor niet minder erg, was het nieuws dat een partij als Facebook te rekkelijk omging met de waarheid. En informatie deelde als ware het feiten. Wat er uiteindelijk toe leidde dat meerdere adverteerders op een mondiale schaal de online moloch links laten liggen. Maar de online systemen produceren toch feiten? Een tweede knauw in mijn rotsvaste vertrouwen.

De echte nekslag kwam niet veel later toen de ‘US Counseler to the President’ Kellyanne Conway tijdens een ‘meet de press’ de term ‘alternative facts’ introduceerde. Ze verdedigde de valse verklaring van de perssecretaris Sean Spicer van Het Witte Huis over de aanwezigheid tijdens de inauguratie van Donald Trump als president van de Verenigde Staten. Een feit werd voor de ogen van een mondiaal publiek verdraaid, nee, volledig omgedraaid. Ik was gebroken, hoe kon ik nog ooit een boekje uitgeven met de naam Feitenboekje. Niemand zou me meer geloven.

De redding kwam uit de definitie: een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, ofwel zintuiglijk kan worden waargenomen of instrumenteel gemeten. We streven er als redactie naar de feiten zo transparant mogelijk op te sommen zodat controle mogelijk is. En streven naar consensus met de partijen die de feiten aanleveren of daarmee werken. Een tweede redding komt uit de vernieuwde aandacht van marketeers voor feiten en data om hun dagelijkse operatie bij te sturen. Deze aandacht legt druk op de kwaliteit van data. Partijen die dat niet kunnen leveren, lopen het risico in ongebruik te raken. Al met al denken we dat we ook dit jaar weer een geloofwaardig boekje hebben gemaakt.

Het Mediafeitenboekje is een helder en compact boekje over het Nederlandse medialandschap samengesteld door de specialisten van Dentsu Aegis Nederland. In deze editie vindt u weer pagina’s vol ontwikkelingen, trends, bestedingen, bereikcijfers, kosten, tarieven over online media (display, search, social media, online video, RTB etc.), televisie, out of home, radio, print, bioscoop, content marketing. Hoofdstuk Data is toegevoegd. En uiteraard ook een overzicht van mediabegrippen, handige websites.

Kijk voor meer informatie op 

Edwin Rietberg

DAN DNA, onderdeel van Dentsu Aegis Network

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Dick Offringa

(16 juni 2017, 10:27)
Feiten? Welnee! BELEVING!

Dit is een bijdrage van

Dentsu Aegis Network

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter