door Creative Media Network, partner | 12 mei 2017, 10:43 in Marketing Technology
Beste folder CMN Kruidvat

Hoe creëer je een goede folder?

Creative Media Network, partner | 12 mei 2017, 10:43

In de snel veranderende reclamewereld wordt de kracht van papier vaak onderschat. Creative Media Network (CMN) uit Haarlem, dat klanten als Kruidvat, New York Pizza, BCC en Spar bedient, verzorgt bijna een miljard aan folder oplages.

Om te beginnen een paar feiten

  • Bijna elke Nederlander leest wel eens een folder (95%), waarvan 62% alleen papieren folders en 20% papieren en digitale folders.
  • Er wordt meer tijd besteed aan het lezen van een papieren folder – gemiddeld 17 minuten per week – dan aan digitale folders: gemiddeld 12 minuten per week.

Bron: Bereiksonderzoek 2016 NOM i.s.m. GfK

Waar moet je op letten bij het maken van een goede huis-aan-huis (hah-)folder?

  • Wanneer de folder op de deurmat ligt moet in één oogopslag duidelijk zijn om welke winkel het gaat en wat het voordeel is voor de klant. De lezer beslist binnen een paar seconden om de folder al dan niet te gaan lezen. De cover is daarom cruciaal! Een beetje een inkopper, maar houd het simpel: dus goed zichtbare kleuren en heldere tekst.
  • Daarnaast moet het ontwerp onderscheidend en speciaal voor de doelgroep gemaakt zijn. Als de ontvanger de folder heeft geopend, gaat hij scannend langs de koppen en plaatjes. Lees- en kijkrichting (net als in een boek) bepalen of de gehele pagina wordt gezien. Het is een samenwerking tussen beeld, tekst en ontwerp op de verschillende plekken op de pagina die bepalen of álle aanbiedingen worden geregistreerd en dezelfde aandacht krijgen. Dat geldt natuurlijk voor elke spread, waardoor de hele folder uiteindelijk gelezen wordt.
  • Consistentie; Alle producten, acties, prijzen en relevante informatie moet matchen met wat er daadwerkelijk in de verschillende filialen gebeurt. Als de klant voor een aanbieding komt die in de kassa toch anders geprijst blijkt te zijn of waarvan de informatie op het POS materiaal niet klopt is dat een slechte 'user experience' en de kans op conversie tot aankoop een stuk lager. Dit is prima op te lossen met goed ingerichte opmaak en content automatisering waarbij de juiste PIM informatie ook meeloopt.
  • Tot slot bepaalt de kijkrichting de denkrichting. Kijk je naar beneden, dan zie je objecten dichtbij – wat een simpele denkwijze oproept. Terwijl omhoog kijken hand-in-hand gaat met een complexere gedachtegang, meer gefocust op de lange termijn en gekoppeld aan diepere verlangens. Hetzelfde geldt voor ruimte in de opmaak. Daarom staan (net als in het winkelschap) de luxere, duurdere producten hoger en ruimer ‘opgesteld’ en alledaagse, goedkopere artikelen lager en dichter op elkaar.

Kortom, om ervoor te zorgen dat de héle folder wordt gelezen, moeten de cover en content naadloos afgestemd zijn op de natuurlijke lees- en kijkrichting van consumenten.


‘Steeds meer mensen, ook millennials, beginnen drukwerk opnieuw te waarderen vanwege de vele websites met pop-ups, banners en onrustige layout.’

Wat zijn de voordelen van de papieren folder? 

  • De folder is een krachtig, effectief communicatiemiddel: 46% koopt regelmatig een product uit een papieren folder. Digitale folders zetten meer aan tot websitebezoek.
  • Mensen vinden het fijn om folders door te nemen voor de dagelijkse boodschappen, aanbiedingen te bekijken en inspiratie op te doen.
  • Gedrukte media zijn rustgevender voor de ogen en kunnen op elke gewenste locatie rustig gelezen worden. Steeds meer mensen, ook millennials, beginnen drukwerk opnieuw te waarderen.

Toekomstperspectief

Helaas verdwijnen folders ook vaak ongelezen in de prullenbak en dit past niet in een duurzame wereld. Er gaan ook steeds meer stemmen op om folders alleen opt-in te verspreiden, zoals in Amsterdam al gebeurt. Hoezeer wij ook fan zijn van de folder en geloven in de kracht van papier, zijn we vooral voorstander van slim datagebruik om alle vormen van persoonlijke retailcommunicatie (print, pos, apps, e-mail, e-commerce) gerichter aan te kunnen bieden. We spelen hier bijvoorbeeld op in door klanten als Kruidvat en Spar te voorzien van intelligente software en opmaak-automatisering, die op termijn zulke omnichannel-toepassingen optimaliseren – en daarmee waste voorkomen.


'De papieren folder wordt tegenwoordig geassocieerd met inspiratie en rust én blijkt een effectief communicatiekanaal te zijn, dat tot aankoop aanzet.'

Over Creative Media Network (CMN)

CMN is een omnichannel-productiebureau. Specifiek bestaat de ‘groep’ CMN uit Nefli (met grafisch ontwerp, content-, dtp en prepress productie), mediaBunker (dat apps en digitale platformen op maat ontwikkelt), Casper Lourens Fotostudio (dat met 2000 m² eigen studioruimte veel product-, e-commerce en sfeerfotografie produceert) en videoproductiebedrijf GlanceMedia (Dat AV-producties en casting verzorgt).
Binnen de groep hebben alle bedrijven afzonderlijk een sterke positie in hun respectievelijke vakgebied, maar werken ze samen – als één team – onder één dak in Haarlem en bieden zo (grote) retailers een volledig productiepakket van communicatiemiddelen.


 

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Hans Veenman

(2 juni 2017, 6:29)
Die Kruidvat-folders zien er bepaald niet rustig uit.
Overigens kom ik al jarenlang niet meer bij Kruidvat, omdat je bij het wegzappen van tv-reclames nogal eens onbedoeld in een Kruidvat-reclame belandt. Dat wijst erop dat Kruidvat veel te veel reclame maakt. Als ze een goede folder maken, in plaats van die drukke en rommelige folder die hierboven staat afgebeeld, dan kunnen ze hun tv-reclames afschaffen. Die folders hoeven niet huis-aan-huis, kunnen ook gewoon in een bak voor de winkel, zodat het winkelend publiek ze kan meenemen als ze door een winkelstraat komen.
Een ander probleem met Kruidvat is dat ze klant zijn van reclamebureau Beyenmeyer, dat een aantal jaren geleden verantwoordelijk was voor de schaamteloze reclameterreurcampagne van de NEM, de Nederlandsche Energie Maatschappij (NLenergie), waarvoor zeer terecht Loden Leeuwen zijn uitgereikt door TROS Radar. Sindsdien wantrouw ik alle bedrijven die zaken doen met Beyenmeyer

Dit is een bijdrage van

Creative Media Network

Partner

Nu op Twitter