Merk & Strategie

Merken moeten direct inspelen op het moment van nu

Redactie | 22 mei 2017, 15:26

UM hield voor de negende keer het sociale mediaonderzoek Wave. Belangrijkste conclusie: het draait allemaal om nu, nu, nu.

Voor Wave werden 52.326 respondenten in 78 landen geïnterviewd, waarvan ruim duizend in Nederland.

De nieuwe mindset
In het tijdperk waarin consumenten een on-demand mindset hebben, moeten merken zich hieraan aanpassen om relevantie te bieden in het hier en nu. Door een communicatiestrategie rondom de behoeftes van consumenten tijdens vluchtige, dagelijkse momenten te bouwen, kun je als merk echt relevant zijn en blijven. 
 
Slim & Connected

In Wave 7 ontdekten wij al welke vijf behoeften centraal staan bij consumenten op sociale media. Adverteerders moeten zorgen dat de contentstrategieën in deze behoeften voorzien. Op die manier kan een merk een relevante rol gaan spelen in het leven van consumenten.

Wave 8 liet zien welke content populair is en welke content het meest gedeeld wordt door verschillende doelgroepen in verschillende productcategorieën. Ook werd duidelijk dat adverteerders consumenten moeten helpen zelf content te ontwikkelen. ‘Mensen zijn wat ze delen…’

In Wave 9 ziet UM een verdere toename in het bezit en gebruik van slimme connected devices. Snelste groeiers in Nederland zijn de Smartphone (van 84% naar 90% bezit), Smart TV (van 32% naar 43%) en Wearables (van 3,5% naar 12% Nederlanders).

De smartphone wordt steeds actiever voor allerlei zaken gebruikt: video kijken (48%), video uploaden (8%), multiplayer gaming (14%), messaging (79%) en tijdelijke foto’s uploaden (26%). 

In een poging om de content die op ons afkomt te managen, zien we dat steeds meer mensen hun sociale media actief gaan bijhouden (van 81% in 2015 naar 85% in 2016). De rol van de gevestigde socialemediaplatforms wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven: 67 procent geeft aan dat Facebook regelmatig onderwerp van gesprek is binnen de vriendengroep en 48 procent laat zijn/haar opinie beïnvloeden door Twitter. 

Unfriend
Er is een eind gekomen aan het uitbouwen van het aantal connecties / vrienden op de sociale platformen. Binnen social media wordt men selectiever wie toegelaten wordt tot de groep netwerkconnecties. Nederland is aan het ‘unfrienden’ en het eigen netwerk aan het opschonen. We hebben gemiddeld 5 social contacten /vrienden minder dan een jaar geleden.  Een internationale trend die nu voor het eerst in Nederland zichtbaar wordt. 

Nu, nu, nu, nu!
Een resultaat van het toegenomen gebruik van de smartphone en de gewenning aan de snelheid waarmee dingen (vaak tegelijk) geregeld kunnen worden is dat Nederlanders steeds ongeduldiger worden. Apps en technologie helpen je onmiddellijk in het moment: even geld overmaken, parkeren, mail beantwoorden, Linkedin profiel checken, route volgen, taxi bestellen, recept opzoeken, podcast luisteren, serie kijken… 

Het gebruik van Instant Messaging (Facebook Messenger en WhatsApp) is 18,1 procent toegenomen naar 86 procent dagelijks. Inmiddels gebruiken 33 procent van de mensen diensten die werken met ‘voice commands’. Beide ontwikkelingen duiden op een behoefte aan directe feedback en voeden een hoge mate van ongeduld. Nu reactie, laat anders maar zitten!

‘Be in the moment’
Deze houding verhoogt de verwachtingen die consumenten hebben van merken. Dat zien wij in de resultaten van Wave terug. Men verwacht meer hulp, uitleg, reactie op klachten, nieuws, educatie en entertainment van merken dan ooit. 

De meest succesvolle merken van dit moment hebben gemeen dat zij hier een goede invulling aan hebben gegeven. Denk aan on-demand diensten als Uber, AirBnB en Netflix. Maar ook aan merken met een succesvolle social strategie en messenger service als Ziggo en KLM. 

Momenten delen
Mensen hebben er alles voor over om de mooiste momenten met vrienden te delen. In 2016 kwamen zelfs 60 mensen om het leven bij het nemen van een selfie. In India is het op sommige plekken zelfs verboden om een selfie te maken. Deze momenten worden steeds vluchtiger, getuige de groei van SnapChat van 28,5 naar 37,1 procent.

Wave brengt de momenten die het meest impactvol zijn in het leven van mensen in kaart. Hiervoor zijn 60 miljard online interacties per dag geanalyseerd. Van de 3000 meest voorkomende en gedeelde momenten die daaruit voortkwamen heeft UM een shortlist van 120 momenten gemaakt en in Wave9 onder de loep genomen. De momenten zijn geclusterd in categorieën, waarvan hieronder een selectie te zien is.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Um UM Wave 9

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs