Merk & Strategie

Heineken blijft Jupiler nipt voor in online zichtbaarheid

Redactie | 22 december 2016, 14:52

Heineken is online het meest besproken biermerk in Nederland, op de voet gevolgd door Jupiler.

Tekst: Kevin Lamers

Het einde van het jaar is weer in zicht. Tijd om te evalueren. Reputatie-analyse tool Buzzcapture brengt in verschillende sectoren in beeld welke merken er het meest genoemd zijn online in 2016 én met welke redenen er zoveel online buzz is verschenen. De online reputatie van de merken en de sector in kaart. Vandaag de Nederlandse biersector.

Nederland – van oudsher sterk bierland – dronk ook in 2016 veel bier en deelde dit actief op social media. Buzzcapture onderzocht in hoeverre de grootste biermerken zichtbaar waren online en destilleerde daar een top 10 uit.

Het jaar 2016 was een interessant jaar voor de biersector. De sector kwam op diverse manieren in de media en fusies, speciaalbieren, sponsoring waren belangrijke pijlers binnen de conversatie over het gele goud.

Heineken meest genoemde biermerk van 2016
Zijn speciaalbieren en fusies dan de grootste onderwerpen in combinatie met de bierbrouwers die zijn meegenomen in het onderzoek? Absoluut niet. Het aantal berichten waarin de biermerken worden genoemd kent diverse grote pieken. Grootste piek is voor de meest genoemde bierbrouwer; Heineken. Heineken werd in augustus meer dan 30.000 keer genoemd in het Nederlands. De reden was het Holland Heineken House – dat we allemaal kennen en voorbij hebben zien komen op televisie, radio, tv en werkelijk elk beschikbaar medium.

Voorbeeld van een (Franse) tweet waarin Heineken wordt genoemd. Tekst loopt door onder embedded tweet.

 

 

Heineken was tevens de meest genoemde bierbrouwer van 2016 in Nederland. Het Heineken bier had in de branch een aandeel van 29% op online bronnen en social media. De brouwer is hiermee veruit de meest genoemde brouwer van 2016 en laat daarmee Jupiler (26%), Amstel (16%), Grolsch (8%) en Bavaria (5%) achter zich.

Nederlandse merken zetten in op speciaalbier
Bierreus AB InBev werd overgenomen, maar blijft na overname van concurrent SABMiller gewoon AB InBev heten. Bavaria neemt Latis Imports over, een Amerikaanse importeur van Belgische speciaalbieren. Bavaria doet overname in USA Daar mee wil de brouwer zijn marktaandeel in de Verenigde Staten vergroten. Verder nam Bavaria ook de Belgische speciaalbiermaker Palm Breweries over – de brouwerij lijkt hiermee in te spelen op de speciaalbiertrend die zich over de afgelopen jaren blijft ontwikkelen. Ook Heineken zet in op speciaalbier en is in de race om de Belgische bierbrouwerij Bosteels – producent van biermerken Karmeliet, Kwak en Deus over te nemen.

Kunnen we in de data meer zeggen over speciaalbier? Klopt het dat we deze trend ook kunnen zien in social media data? Ja. Als we naar onderstaande grafiek kijken, zien we op basis van data van Buzzcapture dat de conversatie over speciaalbieren de afgelopen jaren significant gestegen is. Het actief inzetten op deze merken door grote brouwerijen als Bavaria en Heineken lijkt meer dan logisch.

Opvallend is ook de opkomst van speciaalbier-merken ten opzichte van de gevestigde biermerken. Zo werd het bier van de Amsterdamse Brouwerij ’t IJ en Affligem in 2016 meer genoemd dan bijvoorbeeld Corona of Desperados.

Evenementensponsoring belangrijkste pijler in online zichtbaarheid
Hoe komt het dan dat de biermerken zoveel aandacht kregen op social media en andere online omgevingen? Onderzoek in data wijst uit dat de gesponsorde evenementen voor de biermerken allemaal significant veel naams- en merkbekendheid opleveren. De belangrijkste pieken voor de top 3 meest genoemde biermerken worden allemaal veroorzaakt door sponsoring.

Zo wordt het Holland Heineken House opvallend veel genoemd, na de gekte in Rio tijdens de Olympisch Spelen. Zo worden de grote pieken voor Jupiler veroorzaakt door de Jupiler League en Amstel heeft de Amstel Gold Race, dat veel doet voor de mentions van het merk. Daarnaast heeft ‘Vrienden van Amstel Live’ hetzelfde effect.

In het onderzoek zijn de volgende biermerken meegenomen: Affligem, Amstel, Bavaria, Brand, Brouwerij ’t IJ, Corona, Desperados, Dommelsch, Duvel, Grolsch, Guinness, Gulpener, Heineken, Hertog Jan, Jupiler, Palm, Schultenbrau, Skuumkoppe, Stella Artouis, Warsteiner, Wieckse.

 

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Buzzcapture Bier Heineken

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs