Marketing Technology

#lekkersociaal 19: Over Photoshoppen in Snapchat, uit je filterbubbel breken en ongemerkt Instagrammen

Blauw Gras, blogger | 11 mei 2017, 20:06

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over de liefde vinden dankzij Twitter, een haatvrije Facebook en teleurstellende cijfers van Snapchat.

Het perfecte plaatje
Je staat klaar voor de beste selfie die je ooit hebt gemaakt: het licht is perfect, je hebt een kek filtertje gevonden voor net dat extra beetje je ne sais qoui, en snappen maar! En dan zie je het: je bent keihard gephotobombed door een verdwaalde toerist. Geen stress, want lanceert een nieuwe functie waarmee je objecten kunt uitwissen op je foto’s. Je klikt op het ‘Magic Eraser’ icoontje, gaat daarmee over het object dat je wilt verwijderen en voilà!

Als je dan eenmaal je foto hebt geperfectioneerd kunnen je vrienden hem dankzij ‘limitless snaps’ zo lang bekijken als ze maar willen: je kiekje gaat pas uit beeld als hij handmatig weg wordt geklikt. Hiervoor was de maximale tijdslimiet maar tien seconden. Daarnaast kun je nu ook je video’s laten loopen, wat Snapchat een GIF-achtige functie geeft om te concurreren met Instagram’s Boomerang.

Facebook doet een Twittertje
Zit je vast in je filter bubbel? Het verbreden van je horizon wordt je door Facebook weer een stukje makkelijker gemaakt, met een nieuwe functie waarbij je post van mensen buiten je eigen netwerk te zien krijgt. De functie heet ‘latest conversations’, en komt naar boven wanneer je een nieuwstopic intypt in je zoekbalk. Hier kun je zien hoeveel mensen over dit onderwerp praten door middel van een teller die live update, en daarnaast dus wat de meest recente posts zijn over dit onderwerp. Niet ieder topic is de ‘latest conversations’ behandeling waard, blijkt: een onderwerp dat op het ene moment ontploft kan 20 minuten later verdwenen zijn. Het is nog niet duidelijk wanneer een post in de nieuwe zoekfunctie verschijnt: worden ze handmatig geselecteerd of via een algoritme gegenereerd?

Het einde van Snapchat zoals we het kennen?
Toen Snapchat zijn beursgang maakte in maart, zag alles er zo veelbelovend uit: ze hoopten op 3 miljard dollar aan investeringen, en kregen er 24 miljard. Niet verkeerd, toch? Helaas blijkt uit hun dat ze 2.2 miljard dollar (2 miljard euro) verlies hebben geleden. Een groot aandeel in dit verlies is ironisch genoeg juist die beursgang geweest: het is een gevolg van een compensatieregeling die hiermee verband hield.

Dit is natuurlijk niet echt goed nieuws, maar zeker in verband met advertentie giganten als Facebook en Google. Snapchat zal gebruik moeten gaan maken van advertenties op hun app, om te zorgen dat ze genoeg inkomsten blijven genereren. Maar dat betekent dat ze aan moeten kloppen bij investeerders om hen te overtuigen dat zij zich kunnen meten aan deze twee ervaren bedrijven, terwijl zij nu pas beginnen met adverteren op hun medium.

 


Facebook moet posts verwijderen die haatdragend zijn, zo beslist een . De zaak werd door de politieke partij  ‘De Groenen’ onder de aandacht gebracht, nadat zij claimden dat er beledigingen over hun leider Eva Glawischnig op Facebook werden gepost die schadelijk waren voor haar reputatie.

Zij stelden dat deze haatdragende posts niet werden verwijderd door Facebook, zelfs niet na meerdere klachten. Op basis daarvan heeft de rechtbank besloten dat Facebook de originele posts moet verwijderen, maar ook reposts hiervan. Opvallen is dat er een paar weken geleden in Duitsland ook al een wetsvoorstel ingediend is om bij onze Oosterburen soortgelijke haatzaaiing te voorkomen. Is dit het begin van een haatvrije wereld of gaat het in tegen onze vrijheid van meningsuiting?

Instagrammen onder werktijd
Je wilt natuurlijk continu je insta-feed perfect op orde houden zodat die likes binnen blijven stromen: zelfs onder werktijd. Maar continu op je telefoon zitten kijken levert naast al die likes een vervelend gesprek op met je baas, dus welke keuze maak je? Geen van beiden, want dankzij de nieuwe light versie van Instagram voor je mobiele browser kun je deze dankzij een slim foefje ook op je desktop gebruiken. Installeer de add-on in je browser, selecteer een mobiele device, ga naar Instagram’s website en ja hoor: je kunt foto’s uploaden via je computer! You’re welcome.

Nieuwe liefde?
Nog steeds op zoek naar de ware, na keihard gecatfisht te zijn op Tinder? Misschien kan je Twitterfeed je daarbij helpen! De online dating start-up integreert je tijdlijn namelijk in hun nieuwe app. Het idee erachter is dat je tweets heel veel zeggen over je persoonlijkheid en daarom goed gebruikt kan worden in de zoektocht naar liefde. Niet nog meer perfect geposeerde plaatjes, maar een kijkje in het karakter van een persoon. Misschien wel even een idee om je Twitterfeed even wat op te schonen, zodat je nieuwe vlam niet alleen maar je gezeik over wéér die vertraging van de trein meekrijgt.

Je bent weer helemaal up to date, want dit was de van deze week!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs